목요일, 12월 13, 2018
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Technics SB 시리즈 주물스피커

글쓴이 : SOONDORI

선형위상(Phase Linear *최하단)이라는 단어로 함께 뭉친 테크닉스 SB 스피커 시리즈.

그 중에 좋은 평가를 받고 있는 미니 북셀프형 주물 스피커 SB-F1, SB-F2, SB-F3가 있다. 단단한 주물구조는 엔클로저 자체의 미세공진 억제효과가 있어 선명한 음 품질 확보에 유리하고 테크닉스가 주장하는 바, 선형위상 효과를 담보하기 위해 트위터가 후퇴배치(움푹 들어간 이유) 되어 있다. (표제부 사진 출처 : https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/5PgAAOSwP~tW3rgg/$_86.JPG)

(출처 : http://www.hifi-archiv.info/Technics/1980-81/technics80-81-11.jpg)

SB-F1 : Woofer 10cm, Cross-Over 4Khz, 2.3kg, 18,500엔/개
SB-F2 : Woofer 12cm, 3.5Khz, 3.3kg, 22,500엔/개
SB-F3 : Woofer 16cm, 3kHz, 5.0kg, 27,500엔/개

(SB-F2 내부. 접착식 방진고무패드 적용. 출처 및 글 : http://www.kuma-kore.com/poor_audio/concise/SB_F.html)

(SB-3 네트워크. 출처 : https://www.youtube.com/watch?v=4KONQNXrMO4)

(SB-F1과 전용 스탠드 SH-S1. 출처 : https://i.pinimg.com/originals/1f/38/f9/1f38f932e081e9d36939b6c619f49452.jpg)

어울리는 것들끼리는 공유되는 설계 품질과 등급이라는 게 있다. 아래는 SB 주물스피커가 적용된 고급 미니 컴포넌트 시스템 예시. 음 품질은 보통이나 미니급으로서의 만듬새 만큼은 대단히 훌륭했던 ST-C03 튜너를 포함한다.

(트위터 영역, 움푹 들어간 것은 일종의 Horn 효과를 노린 것. 출처 : http://i.imgur.com/nymub.jpg)


SB-7000(1975년) 스피커에서 적용된 기술로 소개된다. 저-중-고음의 위상차를 없애기 위해 1) 유닛들 중심 축을 최대한 일치시키고 2) 프론트 면 기준으로 각 유닛의 앞뒤 위치를 달리하는 설계. 설마 그 전에는 몰랐다는? 그런 정도는 상식이니… 어찌보면 ‘선형위상기술’은 괜한 포장의 문구일 수도 있겠다. 출처 : https://www.technics.com/global/chronicle/technics-7/)

The Technics 7 was the prototype for the linear-phase series developed to address phase issues in multi-way speakers. The most characteristic feature of the Technics 7 was its unique design based on linear-phase theory. Excellent sound localisation was achieved with flattened sound-pressure frequency response and phase frequency response by arranging the sound source centres of all the units in one straight line as seen from the side, as well as staggering their positions somewhat in the forward and reverse directions in order to provide correction. Also, placing the units as close together as possible along with arranging them vertically in a row achieved excellent directional characteristics. The speaker system included a 35-cm cone woofer for low frequencies and a 12-cm midrange for the midrange frequencies. In addition, a 3.2-cm dome tweeter using a ferrite magnet was employed for the high frequencies. With flat phase characteristics both theoretically and as measured, the Technics 7 greatly influenced later speakers as the world’s first linear-phase speaker.

 

 

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